Saab tog fram fyra provflygplan,Tillverkningen av 32-1 började hösten 1950. 1952 började man markkörning,3 november 1952 gjorde Bengt Olow som var provflygare på Saab den första 32 flygningen.
Tillverkningslinjen på Saab.
1:a förband som fick A 32 Lansen var F 17 och det skedde 1956.
F 7 var det andra förbandet som fick A32 Lansen. 1957 fick F 14 A32 Lansen.F 6 fick sina 32:or mars 1957
F 7 var det andra förbandet som fick A32 Lansen. 1957 fick F 14 A32 Lansen.F 6 fick sina 32:or mars 1957
F 15 tog över 32:orna från F 14 1960. Här är prototypen för S 32 som är en A 32 och första provflygningen skedde med 26 mars 1957 med provflygare Ceylon Utterborn.
J 32 B (Jaktlansen) 120 st levererades till Fv.
Förare och Navigatör som var teamet i Lansen.
Första förbandet som fick J 32 B var 1:a div F 12 år 1958
Våren 1959 fick 2.a div F 12 J32.
1960 fick 3:e div F 12 J 32 men ombaserades till F 21 och blev Urban blå.
1:a div på F 1 fick 32 B 1 maj 1960.
Adam Blå fick sina 32:or 1960
3.e div F 1.
Urban blå fick sina J 32 B 1 oktober 1961.
F 4 Frösön fick J 32 B 1966
3 st 32:or från F 4.
Målflyg.
Målflygdivision använde J 32 som stör och måldragare fram till 1997.
A 32 Lansen som Swedish Air Foce Historic Flight har renoverat till flygbart skick.
Jag sponsrade projektet med två dekaler som behövdes(Blekinge vapen) foto: Henrik Bergman
J 32 Lansen David 06.
J 32 Lansen Cesar 23 .
Totalt har man 3 st J 32 och 1 st A 32 Lansen.